مقدمه
باتوجه به پیشرفت تکنولوژی، فناوری های دیجیتال تاثیر عمیقی بر صنعت غذا و کافه ها گذاشته است. استفاده از منوهای آنلاین با بهبود تجربه مشتری به صاحبان کافه ها و رستوران ها کمک کرده تا آمار فروش خود را بالا ببرند. در این مطلب به بررسی روش هایی می پردازیم که با استفاده از منوهای دیجیتال میزان مشتری را بالا برده و فروش را بیشتر کنید.
۱.دسترسی با سرعت بیشتر به لیست منو غذا
از مهم ترین مزایای منو آنلاین مشتریان بدون اینکه ذره ای منتظر بمانند به سرعت لیست غذاها و نوشیدنی های خود را انتخاب کرده و سفارش غذا می دهند. همچنین با گذاشتن یک Qr code بر روی میز یا استند در رستوران و کافی شاپ گذاشته تا مشتریان بتوانند با اسکن آن در گوشی خود منو را مشاهده کرده غذای مورد نظر خود را انتخاب کنند.
۲.افزایش فروش از طریق پیشنهادهای هوشمند
منو آنلاین با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده ها برای پیشنهادات ویژه و تخفیف آیتم های مرتبط با خدمات و مشتریان نمایش دهند. مثلاً درصورت سفارش یک قهوه خاص در کنار آن کیک ها و شیرینی های مکمل و مناسب آن را پیشنهاد دهد.
همچنین بخوانید: مراحل راه اندازی فست فود در ۱۱ مرحله
۳.بهینه سازی منو آنلاین بر اساس تحلیل
پس از اجرای تغییرات و بهینه سازی منو دیجیتال باید نتایج حاصل از آن مورد ارزیابی قرار گیرد. حدود ۶۰ درصد از مشتریان رستوران و کافه از طریق تلفن هوشمند سفارشات خود را ثبت می کندد. بررسی کنید که منوی آنلاین شما به زیبایی و بدون مشکل در تبلت و تلفن همراه نمایش داده شود. سودآورترین غذاها و دسته بندی های غذایی خود را در جایی مانند بالای منو که احتمال دیدن آن بیشتر است قرار دهید. منو را در بخش های محتلف از نظر ترکیب رنگی و طراحی و … کاربرپسند کرده و به نتیجه مناسب برسانید.
۴- امکان سفارش و پرداخت آنلاین
ایجاد قابلیت سیستم پرداخت آنلاین برای منودیجیتال آنلاین باعث شده تا فرآیند سفارش دهی ساده و سریع تر انجام شود. این امر علاوه بر اینکه باعث افزایش سرعت خدمات رسانی می شود، از تماس های غیرضروری میان کارکنان و مشتریان جلوگیری کرده و خطای انسانی را کاهش می دهد.
۵- افزایش اعتبار و حرفه ای بودن برند
داشتن یک منو دیجیتال برای کافه و رستوران مدرن بودن و توجه به نظرات و نیازهای مشتریان است. این موضوع اعتبار کافه و رستوران را بالا برده و فروش شما را متحول خواهد کرد.
۶- بهبود استراتژی بازاریابی دیجیتال
منوهای آنلاین با کمپین های بازاریابی می تواند ادغام شود. مثلاً می توانید از طریق ایمیل، پیامک و شبکه های اجتماعی لینک منو را برای مشتریان ارسال کرده و پیشنهادات ویژه ای را به آن ها ارائه دهید. همچنین امکان ایجاد تبلیغات هدفمند بر اساس داده های کاربران وجود داشته که تاثیر قابل توجهی بر جذب مشتری خواهد داشت.
۷- ارائه اطلاعات بیشتر
علاوه بر نمایش انواع غذاها می توانید اطلاعات دیگری مانند مواد تشکیل دهنده، ارزش غذایی و نظرات مشتریان را در منو آنلاین خود قرار دهید.
۸- کاهش هزینه های چاپی:
با حذف نیاز به چاپ منوهای کاغذی می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کرده و بهره وری مجموعه خود را افزایش دهید.
استفاده از منو آنلاین برای افزایش فروش
- تبلیغات در شبکه های اجتماعی: پس از ساخت و بهینه سازی منو، باید تلاش کنید منوی آنلاین خود را در شبکه های اجتماعی نظیر واتس آپ، اینستاگرام، یوتیوب، تلگرام و … تبلیغ کنید. با این کار مشتریان بیشتری را به کافه و رستوران خود جذب می کنید.
- ارائه تخفیف: همچنین سعی کنید تخفیفات شگفت انگیز برای انجام اولین سفارش مشتری را در برنامه خود قرار داده و هر هفته کد تخفیف ویژه برای خرید بیشتر را برای مشتریان ارسال نمایید.
- ایجاد کمپین های مختلف: موضوع پراهمیت بعدی برگزاری کمپین های تبلیغاتی خاص برای تست و معرفی غذاهای خوشمزه و فصلی برای مشتریان خود اجرا نمایید.
- نظرسنجی: از مشتریان خود در مورد منوهای آنلاین وغذاهای مورد پسند آنها و پیشنهادات جدید نظرسنجی کنید. در این مورد از نظرات آنها برای بهبود خدمات خود استفاده نمایید.
- ارسال ایمیل: همچنین ارسال ایمیل های تبلیغاتی و اطلاع رسانی از تخفیف و پیشنهادات جدید خود را به مشتریان در نظر داشته باشید.
- دسته بندی مناسب و اصولی: غذاها را به دسته بندی های مختلف مانند پیش غذا، غذای اصلی، دسر و نوشیدنی تقسیم کنید تا مشتریان بتوانند به راحتی غذای مورد نظر خود راپیدا کنند. همچنین در صورت نیاز دسته بندی جداگانه برای غذاهای گیاهی، بدون گلوتن و رژیم های غذایی خاص در منو دیجیتال ایجاد نمایید.
- تحلیل و بهبود مداوم منو: آمار بازدید منو آنلاین، سفارشات و نظرات مشتریان خود را بررسی و تحلیل کنید. براساس آمار و نظرات مشتریان منوی آنلاین خود را بهبود داده و تغییرات لازم را اعمال کنید.
- استفاده از تصاویر با کیفیت بالا: تا حدی که مقدور است از تصاویر باکیفیت بالا و جذاب استفاده نمایید تا مشتریان ترغیب به خرید گردند. از عکاسان حرفه ای برای تهیه عکس های باکیفیت استفاده نمایید. همچنین نورپردازی مناسب در عکس زیبایی و جذابیت غذا را بیشتر می کند.
- قابلیت جستجو: امکان جستجوی غذا در منوی دیجیتال خود فراهم نمایید. این امر موجب تسریع در روند خرید مشتری و انتخاب غذای مورد علاقه خود شود.
نتیجه گیری
استفاده از منوی آنلاین در کافه و رستوران نه تنها باعث افزایش راحتی و رضایت مشتریان می شود بلکه یک ابزار قوی برای افزایش فروش، بهینه سازی منو و بهبود تجربه کاربری محسوب می شود. با بهره گیری از قابلیت های دیجیتال عملکرد کسب و کار خود را بهبود ببخشید و در رقابت بازار پیروز شوید.


