در صنعت غذا و رستوران داری داشتن یک منوی متعادل و قوی بسیار مهم است. باید آیتم های غذای خود را به طور صحیح و دقیق قیمت گذاری کنید تا رضایت مشتری و کارفرما بیشتر شده و نتیجه بهتری را مشاهده نمایید. در این مقاله نکات ارزشمند و مهمی را به شما ارائه داده تا منوی خود را مطابق با استانداردهای جدید بروز و با قیمت گذاری درست تعداد مشتری های خود را افزایش دهید.
دلیل اهمیت قیمت گذاری منو رستوران
مواردی که مدل قیمت گذاری برای منوی رستوران را به بخش مهمی تبدیل می کند موارد مهمی است که عبارتند از:
- حداکثر سودسازی و درآمد: آیتم های منو و قیمت گذاری اصولی این تضمین را می کند که درآمد کافی برای سود بالاتر و پوشش همه هزینه ها را انجام داده و قیمت مناسب مشتریان را جذب می کند.
- مزیت رقابتی و جذاب: قیمت گذاری مناسب منو به رستوران کمک کرده تا در بازار رقابتی مشتریان بهتری جذب کنند. رعایت اعتدال و درنظرگرفتن همه جوانب باعث فروش بیشتر خواهد شد.
- درک مشتری از ارزش ها: هزینه های منو و ارزش بر آن در کیفیت غذا و تجربه رستوران تاثیر می گذارد. قیمت های استراتژیک حس ارزش و کیفیت بالا را در مشتریان و بیننده تقویت کرده و رضایت را افزایش می دهد.
- جبران هزینه ها: قیمت گذاری باید به گونه ای باشد تا هزینه مواد اولیه، کارمندان و خرید اقلام را در نظر بگیرد. این امر موجب می شود تا رستوران رشد کرده و پایدار باقی بماند.
- رشد و بقای کسب و کار: قیمت گذاری مناسب و حرفه ای، از فشار مالی و مشکلات ناشی از کمبود بودجه می کاهد و پیشرفت و ادامه رونق کسب و کار را در پی دارد.
- اعتماد و پایداری مشتریان: قیمت گذاری درست و اصولی، مشتریان را به سمت خرید بیشتر و اعتماد بالاتر جلب می کند. به همین صورت قیمت های عجیب و غیرمنطقی تعداد مشتریان را کم خواهد کرد.
- ساخت منو: در بحث درست کردن منو، انجام قیمت گذاری مناسب بخش مهمی از مهندسی منو است. چیدمان آیتم های منو به شکلی درست براساس میزان جذابیت و فروش بیشتر مشتریان را بهتر ترغیب می کند.
- امکان کارهای نوآورانه و بزرگ کردن: حاشیه سود به شکلی درست و قابل اندازه گیری، کسب و کار را به سمت گسترش بیشتر و نوآوری بالاتر جلب می کند.
نحوه محاسبه قیمت منوی رستوران بر اساس قیمت غذا
برای تعیین قیمت منو به صورت ایده آل، باید رویکردی سیستماتیک را دنبال کرده تا با رشد سودآوری، ارزش مطلوبی به مشتریان دهد. مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
۱- تعیین درصد ایده آل هزینه مواد اولیه: به طور مناسب درصد هزینه مواد اولیه معادل ۲۰ تا ۳۰% از قیمت نهایی منو باشد.
۲- محاسبه هزینه مواد اولیه: هزینه مواد مورد نیاز برای هر آیتم را به طور دقیق و کامل محاسبه نمایید.
۳- استفاده از فرمول جادویی برای قیمت منوی ایده آل:
قیمت نهایی= درصد هزینه مواد اولیه / هزینه مواد اولیه
مثلا اگر هزینه مواد اولیه یک غذا ۱۰۰ هزار تومان باشد و درصد هزینه مواد اولیه ۲۵ درصد تعیین شده باشد، قیمت منو به صورت زیر محاسبه می شود.
قیمت نهایی= 0.۳/۱۰۰۰۰۰= 333,۳۳۳ تومان
سپس این قیمت را به عددی که برای مشتری موردپسندتر است مثل ۳۳۳,۳۳۳.۹۹ گرد کنید. برای هر آیتم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد حاشیه سود در نظربگیرید.
۴- درنظر گرفتن سایر هزینه ها: سعی کنید هزینه های دیگر مانند نیروی کار، هزینه های عملیاتی را درنظر بگیرید.
۵- اعتبار سنجی قیمت ها با تحقیقات در بازار: در مورد قیمت گذاری و ترجیحات مشتری تحقیق کنید. با پایبندی به درصد فروش غذای ایده آل خود، اطمینان پیدا کنید که قیمت منو به درستی انتخاب شده و مطابق با دیدگاه های مشتری است.
۶- مرور و تنظیم دوره ای بازار: هر ۲۰ روز یکبار قیمت های منو و درصد هزینه خام خود را بررسی نمایید تا هزینه مواد و بازخورد مشتری در نظر گرفته شود و قیمت ها را آپدیت کنید.
ایجاد یک استراتژی قیمت گذاری منو:
استراتژی تعیین قیمت منو باید به صورت سیستماتیک و اصولی بوده و عواملی مانند کنترل هزینه مواد غذایی، رقابت، ترجیحات مشتری و قیمت های درست برای کسب و کار است. استراتژی مختلف قیمت گذاری منو، قیمت گذاری هزینه، قیمت روان شناختی بر اساس مخاطبان هدف رستوران و بازار به کار گرفت.
هزینه های خود را بدانید:
دانستن هزینه ها برای قیمت گذاری منو و رعایت مواردی نظیر قیمت گذاری دقیق، محاسبه حاشیه سود، کنترل هزینه، طراحی منو، ایجاد ترکیبی غذاهای سودآور و تعدیل قیمت، بسیار مهم است.
استفاده از قیمت روانشناختی:
قیمت گذاری روانشناختی استراتژی است روشی است که تز روانشناسی انسان برای تاثیرگذاری بر نحوه درک مشتریان از قیمت ها و تصمیم گیری بهتر کمک می کند.
استفاده از راه حل های دیجیتال منورس:
پیاده سازی منو دیجیتال با منوورس بر قیمت گذاری منوی دیجیتال کافه و رستوران، تاثیر می گذارد. می توانید غذاهای خود را با کمیسیون کمتر فروخته و قیمت منو را به سرعت با شلوغی منو افزایش دهید. تنظیمات آسان قیمت ها را انجام دهید.تبلیغات و قیمت گذاری پویا داشته باشید.
پیاده سازی مهندسی منو:
مهندسی منو یک رویکرد استراتژیک است که شامل تجزیه و تحلیل و بهینه سازی منو برای به حداکثر رساندن سود است. این مورد به طور قابل توجهی با انجام روش هایی مانند قرار دادن آیتم های پرسود در نقاط اصلی منو، برجسته کردن موارد سودآور، تجزیه و تحلیل محبوبیت غذای خاص، دسته بندی اقلام، بهینه سازی ترکیب منو، و استراتژی قیمت گذاری درست با بالابردن قیمت غذا برای اقلام پرتقاضا و قیمت پایین تر برای اقلام کم تقاضا تر در نظر بگیرید.
در نهایت یک استراتژی قیمت گذاری منوی خوب با در نظر گرفتن همه موارد بالا تضمین می کند که رستوران هزینه های خود را پوشش داده و درآمد را به حداکثر رسانده و رضایت مشتری را افزایش می دهد.


